fredag 4 juli 2008

Aktier och Långsiktighet

Sitter och funderar lite på det här med långsiktighet och aktier. Det är ganska många trots allt som har ett hyfsat långsiktigt sparande och några av dessa sysslar med aktier. Personligen har jag några aktier som jag tänker äga i låt säga 10-15 år framöver, åtminstone var det min målsättning vid inköpstillfället.

Nu till problemet:
Det är väldigt enkelt att vara långsiktig i en uppåtgående marknad/trend. Men mycket svårt när marknaden pekar neråt och aktiepriset bara sjunker och sjunker. Det är väldigt lätt att bara sälja av för att slippa se aktien falla dag in och dag ut. Men var tog långsiktigheten vägen?

Ett typexempel för mig själv är mina AUH aktier. Inköpta för drygt1 år sedan och vid inköpstillfället hade jag kalkylerat med att behålla dessa MINST 3 år för att invänta utvecklingen (Kina). Nu har det gått ett år och kursen har rasat ca 30% eller mer och nu känner man ett behov av att dumpa SKITEN! Den går ALDRIG upp. Samtidigt läser jag och följer allt om AUH och det finns en mycket positiv utveckling i företaget det senaste året. Ser väldigt lovande ut. Produktionen har precis starta och jag vet ännu inte riktigt vilka förväntningar man vågar ha på Kina marknaden. En sak är säker, potentialen är HÖG. Således fram med långsiktigheten. Snitta ner Er om det finns stark tilltro till företaget och marknaden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Att vara långsiktig är inget självändamål i mna ögon när det gäller börsen. Visst kan man ha gjort sin analys och kommit fram till att en aktie ser riktigt bra ut, men delar inte tillräckligt många den åsikten kommer aktien inte att röra på sig, och i värsta fall att backa.

Om man vill ha god avkastning på sitt kapital gäller det att utnyttja det effektivt, att göra sig av med förlorare och låta vinnare utvecklas. Min bedömning är att det är mer framgångsrikt än att köpa och behålla. Framför allt ger det dig möjligheten att avgöra när du ska ta ut kapital; du blir inte tvungen att invänta en tillräckligt stark börsutveckling p.g.a. kurserna tidigare har gått ned mycket som de till exempel gjort det senaste året.

Rookie sa...

Måste förstås hålla med dig i att långsiktighet inte är ett självändamål, dock tror jag inte alla människor har möjligheten och kunskapen att följa med aktiemarknaden och sina investeringar varje dag. Det är då långsiktigheten kan vara ett utmärkt verktyg. Köp idag, sälj när du blir pensionär (typ).

Självklart finns det inga garantier men om man tittar historiskt på avkastningen från svenska aktiemarknaden har den varit ett utmärkt alternativ.