tisdag 8 juli 2008

Fundamentalt eller teknisk

Många vill och kan analysera aktiemarknaden. Det finns olika möjligheter att räkna på aktiekurser. Väldigt många gillar teknisk analys. Själv har jag väldigt begränsad kunskap inom TA. Fundementalt värde läser vi om dagar som dessa. "Fundamentalt är aktien undervärderad". Självklart skulle man kunna tolka många aktier som fundamentalt undervärderade efter en längre nedgång.

Personligen är detta inget jag ägnar min tid åt. Men det finns en stor stötesten som jag lutar mig åt allt som oftast!

PSYKOLOGI

I mina ögon styr psykologin aktiemarknaden!

De svängningar som vi kan se från en dag till en annan handlar i mångt och mycket om psykologi. Det skulle också kunna översättas med "flockbeteende" :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Teknisk analys omfattar ju flera områdens, precis som fundamental analys. Flera av dem tar sikte på just det du skriver: psykologi.

Gruppsykologi och flockbeteende är förklaringsmodeller till varför trender uppkommer och pendlingar kring tänkta jämviktsvärden. Min placeringsstrategi bygger på att marknader under olika tidsperioder trendar och därför är jag precis som du intresserad av mänskligt beteende.

Svängningar över dagen är för mig ett brus, där aktier säljs och köps p.g.a. en massa anledningar som girighet, rädsla, flockbeteende, informationsobalanser etc. Om man lyfter blicken lite så ser man tydligare trender som är möjliga att utnyttja.

Rookie sa...

"Girighet och rädsla", nickar instämmande!