onsdag 2 juli 2008

Kungsleden - ny analys

Kungsleden inhandlades av mig på en nivå strax under 50 kr (49,90). En nivå som jag anser vara väldigt attraktiv. Dock fortsatte det allmäna "raset" och Kungleden hamnade under 45 kr.

Historiskt har Kungsleden varit en mycket bra investering. Deras hög avkastning har inneburit att man som investerare alltid fått tillbaks lite sköna slantar.

Hur ser framtiden ut?

Den lägsta slutkursen har hittills hamnat på 44 kronor och är den lägsta på 3 år. Jag tror det ska mycket till för att Kungsleden ska ner under 40 kronor. Det som jag är övertygad om när det gäller Kungsleden är att företaget arbetar hårt med utdelningen. Med dagens kurs 46,50 kr skulle det inte vara omöjligt med direktavkastning på 10%. Utdelning för 2008 på 5 kroner (kanske mer) känns rimligt!

Köp idag behåll i ca 10 år och då har du fåttt dina aktier gratis, med lite flax har de ökat i värde också!

Men ärligt talat, Kungsleden har ett P/E under 3 med dagens kurs. Det må vara fastighetskris och subprime men visst ska vi upp från denna nivå.

Riktkurs: 55 kr vid årsskiftet

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kollar också på kungsleden fast på en lägre nivå, under 40:-
5:- i avkastningen kommer bli svårt att fixa då beräknade vinsten kommer bli runt 1/4-del av de 8:- vi fick i våras.
16,82:- (vinst/aktie)/4 = runt 4.20:-
Kungleden lär dela ut 2-3:-. Men osäkerheten är tyvärr enorm i dagsledet. Att räkna på framtida vinster/utdelningar baserat på föregående års siffror är livsfarligt om man inte är extremt långsiktig! Jag köper en stor post under 40:-:)
Lycka till!
tlwc

Rookie sa...

Du har en stor poäng i att osäkerheten är stor just nu, då syftar jag inte enbart på Kungsleden utan på marknaden rent generellt. Självklart ska man inte beräkna vinsten utifrån fjolårets vinst dock ser jag stor potential för Kungsleden även i nuläget. Exakt vilken utdelning som det blir låter jag vara osagt, gissar på över 3 kr :). Men som du nämnde, extremt långsiktighet jobbar jag efter. Låt säga 10 års horisont i just Kungsleden.

Alex sa...

Det är vanskligt att titta på p/e-tal för fastighetsbolag! Titta på min analys på http://alex-genialex.blogspot.com/

Hälsningar
Alex