tisdag 4 december 2007

Sandvik långsiktigt guldkorn!

Tänkte ge mig på en kort analys av av Sandvik, ett av mina favoritbolag.

Sandvik handlas idag till 111:- efter att ha varit uppe runt 140:- för ca 3 månader sedan.

Anledningen till nedgången beror på en "vinstvarning". Nickelprisets hastiga fall anges vara orsaken och det lär handla om i storleksordningen 400-500 miljoner.

3% av EBIT. (Earnings before intrest and taxes) Inte något att bry sig om...när det gäller ett bolag av Sandviks storlek!

Sandvik handlas idag till ett p/e på strax under 14. Historisk brukar Sandvik handlas till p/e 16. Om man ser på prognosen för 2008 så ligger Sandvik på p/e mellan 11-12.

Långsiktigt är Sandvik ett guldkorn i mina ögon. För de som letar snabba pengar och kraftig upp och nedgångar kan Sandvik kännas tråkig. Men som pensionsparande måste den vara utmärkt! (Beror på hur gammal man är förvisso)

Min riktkurs blir 135:- på 9-12 månader.

Lär bli ett gäng Sandvik aktier i min portfölj efter årsskiftet. En mycket trevlig avkastningsaktie.

Inga kommentarer: