tisdag 12 augusti 2008

Bli miljonär - SNABBT

Många har som dröm att få bli miljonär. Självklart skulle det vara kul att kunna kalla sig miljonär...

Frågan är bara hur man ska räkna? Enbart pengar på sparkonto/aktier/fonder eller tillgångar också? Räknar man med fastigheten?

Låt säga att jag byggde hus för 5 år sedan. Byggkostnad ca 2 miljoner.
Lånekostnad strax under 2 miljoner.

Värderingen på huset skulle idag kunna vara 3 miljoner. Sälj huset och din första miljon finns på bankkontot (exkl. skatt)

Jag anser kanske inte det är rätt sätt att räkna men det är ett sätt...
Du kan knappast "äta" ditt hus :)

Läser en del bloggar där de har som mål att spara ihop till 1 miljon på så kort tid som möjligt, måste bli imponerad av dessa individer! Som de kämpar.

Själv vill jag gärna leva och må bra utan att göra avkall på vardagslyx!

Jag skulle säkert kunna spara mellan 3-5000 kr per månad utan att leva snålt på något sätt, trots detta så blir det sällan pengar "över".

Nu vill jag få tips på hur jag på smdigt och enkelt sätt investerar mina 3.000kr per månad och blir miljonär inom ca 5 år.

Vanligt sparande med bankränta skulle ta ca 17 år (avkastning på 5%)

Inga kommentarer: