tisdag 19 augusti 2008

H&M - världsklass!

Jag gillar aktier med bra direktavkastning. (ingen nyhet)

Det som kanske är mest förvånande är att jag inte någon gång tidigare skrivet om den kanske bästa svenska aktien i segmentet, nämligen Hennes och Mauritz. Anledning till detta är att så många andra bevakar och skriver om H&M.

Igår roade jag mig dock med att räkna lite på vad H&M skulle kunna ge mig som sparare om jag är långsiktig i aktien. I detta fall 20 år.

Låt säga att man januari 2009 börjar med en startinsats på 20.000 kr.
För enkelhetens skull satte jag aktienspris till 300 kr med en ökning på 10 kr per år.
2009 - 300 kr ---> 2029 - 500 kr
Sedan räknade jag med att utdelningen skulle stiga med 1 krona varje år.
2009 - 14 kr ---> 2029 - 34 kr

Utöver detta räknade jag in ett månadssparande på 500 kr / månad. Pengarna från månadssparandet + utdelningen återinvesterades varje år. (Beräkningar exk. courtage)

Om mina uträkningar stämmer har mina 20.000 kr vuxit till ca 323 000 kr på 20 år och då är skatten på utdelningen inkluderad. Och ger en utdelning på över 20.000 kr per år efter skatt.

Dock har man genom månadssparande själv satt in 126.000 kr utöver de 20.000 kr som sattes in som startinsats.

Genom detta exempel ser man tydligt effekten av ränta på ränta!

H&M kanske är ett bra alternativ som pensionssparande...

(Kommenterar gärna, önskas andra siffror fixar jag det snabbt i excelarket :))

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade precis din blogg, kommer nog följa den framöver.
En kommentar angående din terminologi (heter det så)?

Den framtida "direktavkastningen" du nämnder på 20000kr heter inte så, det är väll "Utdelning".
direktavkastning är så vitt jag vet "utdelning per aktie/aktiepris" och anges såledeles i procent. 20000/323000=6,2%.

Rookie sa...

Först och främst, välkommen till denna blogg! Riktigt kul när någon tar sig tid att läsa OCH kommentera.

Självklart har du rätt i din åsikt gällande utdelning! Det är jag som är insnöad i alla termer och råkade skriva direktavkastning när det borde vara utdelning. Ändrar direkt!