fredag 22 augusti 2008

Ratos - ett guldkorn

Jag har varit inne på Ratos tidigare och det känns som att det är läge att återkomma nu när deras rapport för första halvåret 2008 levererats.

Ratos har en enormt stor kassa efter affären med Hägglunds! Bolaget kommer att ha kring 6 miljarder i kassan när under hösten, imponerande!

Vad kommer då hända med den stora kassan? Förvärv? Extra utdelning?

Ratos VD Arne Karlsson uttalar sig såhär:
"Vi funderar på det och vi har en massa alternativ, men jag vet inte själv vad som kommer att hända."

Han påminner om att bolagets grundläggande filosofi är att ha en offensiv utdelningspolitik samtidigt som bolaget letar efter investeringar som kan ge 20 procents avkastning.


Framtidsutsikterna är ljusa för Ratos och det bekräftas genom att orderingången i Ratos portföljbolag ökade med 15 till 20 procent under första halvåret.

Dock finns det även orosmoln, enligt Arne: "bolaget har blivit något mindre optimistisk kring den generella tillväxten under 2009 - 2011."

Jag ser det som väldigt troligt att Ratos gör en extra utdelning i februari OM det inte framkommer något exceptionellt bra köp innan dess.

Ratos har varit ett guldkorn under flera år och jag tror att det kommer fortsätta vara ett guldkorn framöver!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, hittade hit från Börssnack. Jag är också med i Ratos fanclub! Själv ser jag hellre att Arne hittar bra förvärvsobjekt till bra priser än att han delar ut pengar. han sade i en intervju idag att 95% av de möjligheter de tittat på stupat på säljarnas prisförväntningar... Med oron på finansmarknaden m m kanske han ändå får till lite förvärv till rätt pris framöver.

Rookie sa...

Välkommen hit!

Det är precis detta jag tror är problemet för Ratos för tillfället, nämligen säljarens överpris. Därför lutar det åt att Ratos gör en extra utdelning i februari. Men som jag skrev det kan förändras snabbt OM något bolag kan köpas för rätt pris...