tisdag 12 augusti 2008

Hög lön? Rätt lön? Dålig lön?

I Sverige är det ganska tabu att prata om vilken lön man har. Jag har inget större intresse av att veta vad alla jag känner tjänar. Personligen tror jag de struntar i vad jag tjänar också. Självklart kan man då och då bli nyfiken på vad en person tjänar.

Det pratas ofta om "han/hon har så bra lön", då undrar jag: När har man en bra lön? Var går gränsen för en bra lön? 15.000:-? 20.000:-? 30.000:-? 50.000:- eller mer?

För några år sedan satte jag upp ett personligt mål för min löneutveckling.

Jag ska kämpa med att ha en lön i tusenlappar som motsvarar min ålder. Exempelvis:
18 år - 18.000:-
20 år - 20.000:-
30 år - 30.000:-
50 år - 50.000:-

Tror kanske det är svårt när man är ung att få samma lön som ålder. Oftast pluggar man och är 22-25 år när man är färdig. Långt ifrån alla yrke har ingångslöner på ca 25.000 kr.

För mig personligen ligger jag ganska exakt enligt plan :)

Andra åsikter gällande löner?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker man ska ha 2 * sin ålder i lön i tusenlappar. Jag ligger enligt plan. Är 28 år och tjänar 5000 pund i månaden vilket motsvarar cirka 60000 kr.

Rookie sa...

Hej Anonym,

Riktigt kul att personer som jobbar utanför Sverige hittat in till min blogg, välkommen!

Att tjäna 2 * sin ålder känns väldigt tufft för mig och äkert många med mig. Men man ska sikta högt och det är kul att du just nu lyckas väl! Får man fråga vad du jobbar med?