onsdag 20 augusti 2008

Sandvik - 5% i direktavkastning

Sandvik handlas i nuläget runt 80 kr. Med en utdelning på ca 4 kr (2007) ligger direktavkastningen på 5%. Mycket bra i mina ögon!

Sandvik är ett mycket stabilt och välskött verkstadsbolag med en bra ledning (i mina ögon). För Er som jobbar med en långsiktig portfölj och vill åt starka bolag med bra direktavkastning som leder till en fin utdelning bör definitivt kolla in Sandvik.

Sandvik finns redan i min portfölj och jag har redan bestämt mig för att öka, dock sitter mitt kapital till denna investering fast tills årsskiftet men direkt därefter ska jag kränga fler Sandvik om denna låga värdering kvarstår!

De senaste årens utvecklingskurva när det gäller utdelning ser ut så här:















Fortsätt så, tack! :)

1 kommentar:

Rookie sa...

Ett tillägg till mitt inlägg, hämtat från Sandviks hemsida:
Mål

Det överordnade ekonomiska målet för Sandvik-koncernen är att skapa en attraktiv avkastning och värdetillväxt för dem som investerar i Sandvik-aktien.

Utdelningen ska uppgå till minst 50 % av vinsten per aktie över en längre period.

Med den föreslagna utdelningen på 3,25 kronor per aktie för 2006, en ökning med 20 % mot föregående år, har utdelningsökningen i genomsnitt varit 10 % per år från 1996. Utdelningen utgör 50 % av vinsten per aktie 2006. Vinsten per aktie ökade under året med 30 % till 6,45 kronor. Den genomsnittliga utdelningsandelen under de senaste tio åren har varit 67 %.

UTMÄRKT!