tisdag 26 augusti 2008

Investera i aktier på de mindre listorna?

Hur resonerar Ni när det gäller investeringar i aktier på någon av de mindre listorna?

Till de mindre listorna räknar jag in:
- Aktietorget (AT)
- First North (FN)
- Nordic Growth Market (NGM)

Personligen äger jag AUH på Aktietorget och har så gjort under något år. Utvecklingen är usel men det har KANSKE inte med listplaceringen att göra. Dock kan jag inte släppa tanken med att det är en stor risktagning att investera på någon av de mindre listorna. Samtidigt finns det några riktiga guldkorn som ännu inte blivit upptäckta av den stora massan.

Jag börjar bli mer och mer skeptisk mot de små listorna, finns bolag som gör nyemissioner i parti och minut.

Troligen kommer jag enbart investera i bolag på small, mid och large i fortsättningen (efter AUH försäljning). Klokt eller dumt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dumt! Åtminstonde om andelen av din portfölj för dessa listor överstiger 20%. Med dagens värderingar av de större och säkrare bolagen så är det bättre att satsa i hög-utdelande aktier, exempelvis NCC som kostar runt 85:-/aktien nu och får en intjäning på runt 15:- i vinst, med runt 14:- i utdelning (de delar ut nästan allt enligt historiken). Risken är att byggmarknaden kan svikta än mer nästa år och vi kanske endast fåt 5-10:- i utdelning.

NCC kostade över 240:- som högt och kommer sannolikt tillbaka till dessa nivåer inom 2-5 år. Och direktavkastning på runt 13% tycker jag är bra! ;-)
Kungsleden, Eniro, Boliden är andra bra bolag som kommer vända, dock mer riskabla på kost sikt (1-3 år)
Bankerna,speciellt Swedbank, är också rejält undervärderade men kan komma att sjunka ytterliggare närmaste året.
Jag köper liknande aktier för hogtryck nu, på 1-10 års sikt med klara målkurser och plocka utdelning i väntan...som jag också investerar förståss ;-)

mvh
tlwc

Rookie sa...

Härligt att någon vill kommentera!

Skönt att se din taktik med köp på dessa nivåer, tror stenhårt på att du kommer bli belönad!

Jag lämnar smålistorna (för gott?) så fort AUH avknoppas från depån. AUH kommer med sin rapport idag, inga större förväntningar!

NCC har jag inte så bra koll på, men du har en poäng i att den säkert hittar tillbaka till tidigare höga värdering, vi måste alla ha någonstans att bo...